Když pařížskou katedrálu Notre-Dame začátkem roku 2019 zachvátily plameny, její dřevěná věž se rozpadla na kousky, což vyvolalo vášnivou debatu o tom, jak nejlépe přistoupit k její obnově – zda plně zachovat původní originál nebo se pustit do nového pojetí.
Vášnivé polemiky můžete vést i o tom, jako hru z široké nabídky Playamo-mobile.com/cz/ si zvolíte! Jisté však je, že nešlápnete vedle.
Jaký je význam restaurování?
V ostrém slovní rozepři vyzval francouzský architekt Roland Castro k identické rekonstrukci věže a prohlásil: „Pařížané chtějí jen to, aby to bylo stejné.“ Argument se dotýká otázek identity: pokud jsou části objektu v průběhu času nahrazeny, zůstane stejný objekt? Pokud je restaurování pouze replikací, nestane se aktem
ustrnutí v minulosti? Nebo nám sloučení starého s novým umožňuje porozumění času, přičemž přítomnost zlepšuje minulost a obráceně?
Zvýšený zájem veřejnosti
Povědomí široké veřejnosti o restaurování se za posledních několik let významně zvýšilo. V červenci 2019 amsterdamské Rijksmuseum zveřejnilo restaurování barokní klasiky Rembrandta van Rijna Noční hlídka (1642), přičemž obraz zobrazilo a živě vysílalo ve skleněné krychli, jak jej skenovali a prozkoumávali vědci, kurátoři a konzervátoři v rámci projektu za 3 miliony EUR.
Pomocí pokročilé zobrazovací technologie k analýze barev a komponentů malby je cílem restaurování zachovat nebo obnovit některé z původních kvalit díla. Lidé v poslední době projevili mimořádný zájem o výzkum v oblasti ochrany umění a o otázky restaurování.
Jaká je funkce umění?
Pokud jde o rekonstrukci pařížské katedrály Notre-Dame, střecha budovy je nenávratně ztracena, takže vše, co je postaveno, už nikdy nebude stejné. Může to znít jako rouhání, ale do jisté míry je to jen běh dějin. V okamžiku, kdy kritérium autenticity přestane být použitelné pro uměleckou produkci, funkce umění se změní. Místo toho, aby bylo založeno na rituálu, bude umění spočívat v praktičnosti a aktuálním pohledu na svět, čímž se vrátí ke svému prapůvodu – umění jako odraz momentální skutečnosti